Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2001

Studený prach v Orlí mlhovině

Uznání: ESA, ISO, ISOGAL Team

Ve hvězdné kolébce Orlí mlhoviny M16 7000 světelných let daleko od Země v souhvězdí Hada (Serpens) se rodí hvězdy. Výrazné hvězdotvorné pilíře prachu a plynu v mlhovině jsou astronomům dobře známé ze snímků ve viditelných vlnových délkách, ovšem tento snímek ve falešných barvách ukazuje mlhovinu v infračerveném světle. K vytvoření podrobného dvoubarevného snímku byly použité údaje z družice ESA Infrared Space Observatory (ISO) a převažuje infračervená emise z mračen mezihvězdného materiálu o teplotách -100 stupňů Celsia. O modré barvě, vyznačující emisi se předpokládá, že ukazuje na přítomnost komplexních uhlíkových molekul, na planetě Zemi známých jako polycyklické aromatické uhlovodíky (PAHs - Polycyclic aromatic hydrocarbons), zatímco červená barva stopuje emisi ze studených, mikroskopických prachových zrn. Horké mladé hvězdy vzniknou tehdy, když tento chladný materiál vlivem gravitace zkondenzuje. Jakmile jednou tento proces začne, tak to pro opravdu masivní hvězdy trvá pouhé desítky tisíc let až k desítkám milionů let pro nízkohmotné hvězdy jako je Slunce.

Štítky: Prach, Infračervený, M16, Orlí mlhovina, PAHs, Molecules