Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2001

Rentgenové záření a pulsar Circinus - Kružítko

Uznání: B. Gaensler et al., MIT, NASA

Pulsar PSR B1509-58, hvězdná mrtvola 19 000 světelných let od Země, na nás mává z malého jižního souhvězdí Kružítka (Circinus). Podobně jako její příbuzná v srdci Krabí mlhoviny, tak i pulzar v Kružítku je rychle se otáčející, magnetizovanou neutronovou hvězdou. Na tomto snímku ve falešných barvách z observatoře Chandra září okolí tohoto kosmického zdroje energie vysokoenergetickým rentgenovým zářením. O samotném pulsaru v Kružítku se předpokládá, že generuje více než 7 kvadriliónů voltů (7 následuje 15 nul), a leží v uzlíku jasné emise poblíž středu obrázku. Rentgenová emise, jenž se táhne dolů vlevo sleduje výtrysk částic dlouhý skoro 20 světelných let jenž se zdá vyvěrá z jižního pólu pulsaru, zatímco oblouk jasné emise nad centrálním uzlíkem je asi rázova vlna tvořená částicemi hnanými z rovníku pulsaru. Zeleně zbarvená rentgenová emise nahoře pochází z plynu zahřáteho rázem na milióny stupňů Celsia. Plyn rázové vlny byl vytvořen troskami vyvrženými hvězdnou explozí, která vytvořila pulsar Circinus (Kružítko).

Štítky: Rentgenový, Pulsar, Neutronová hvězda