Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. leden 2012

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam se poděly všechny hvězdy? To, co se považovalo za díru do oblohy astronomové nyní znají jako molekulární mračno. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu zde absorbuje prakticky veškeré viditelné světlo emitované hvězdami pozadí. Strašidelně tmavé okolí činí z vnitřku molekulárních mračen jedny z nejchladnějších a nejizolovanějších míst ve vesmíru. Jednou z nejpozoruhodnějších z těchto tmavých absorpčních mlhovin je mračno na snímku nahoře v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68. To, že v centru nejsou vidět žádné hvězdy ukazuje na to, že Barnard 68 je poměrně blízko, ve vzdálenosti asi 500 světelných let a měří asi polovinu světelného roku. Není sice známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 vznikají, ale ví se, že tato mračna samotná jsou nejspíše místy, kde vznikají nové hvězdy. Mračno Barnard 68 samotné se nejspíš zhroutí za vzniku nové hvězdné soustavy. To je možné vidět skrze mračno v infračerveném světle.

Štítky: Tmavá mlhovina, Molecular clouds, Barnard 68