Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2012

Planeta Aurora Borealis

Uznání a copyright: Göran Strand

Tato pozoruhodnou malou planetu pokrývá led a sníh, osvětluje ji zelenavé strašidelné světlo a kolem jsou vysoké borovice. Tato malá planeta je pochopitelně ve skutečnosti Zemí a hvězdy kolem jsou hvězdy nad obzorem u Östersundu ve Švédsku. Bledě zelené osvětlení pochází ze záclon mihotavé Aurora Borealis, téý známé jako severní světla. Podívanou vyvolal obří výtrysk sluneční hmoty CME (coronal mass ejection) při svém nárazu do magnetosféry planety Země 24. ledna a vyvolal silnou geomagnetickou bouři. Pozorovatelné na severní polokouli také jistě poznají dobře známou orientaci hvězd vlevo, včetně hvězdokup Plejád a Hyjád a hvězd v Orionu. Nedávné daleko pozorovatelné polární záře způsobila rostoucí sluneční aktivita a to i včetně Aurora Australis, jižních polárních září ve vysokých jižních šířkách.

Štítky: Polární záře, Little planet projection, Magnetosphere

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety