Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. leden 2012

NGC 3239 a SN 2012A

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Pěkná, nepravidelná galaxie NGC 3239 měří asi 40 000 světelných let a leží u středu tohoto nádherného pole galaxií v na galaxie bohatého souhvězdí Lva (Leo). Snímku dominuje ze vzdálenosti pouhých 25 miliónů světelných let, vykazuje pekuliární uspořádání struktury, mladých modrých hvězdokup a porodnic hvězd, což naznačuje, že NGC 3239 (aka Arp 263) je výsledkem splynutí galaxií. Skoro nahoře této pěkné galaxie je jasná, paprsčitá hvězda popředí, blízký člen naší vlastní Mléčné dráhy téměř přímo na ose pozorování k NGC 3239. NGC 3239 je pozoruhodná tím, že hostí první letošní rozpoznanou supernovu. Má označení SN 2012A a byla objevena počátkem měsíce lovci supernov Bobem Moorem, Jackem Newtonem a Timem Puckettem. V oříznuté verzi širšího snímku je SN 2012A těsně dole vpravo od jasné hvězdy popředí. is just below and right of the bright foreground star. Of course, based on the Podle času, které světlo putovalo k NGC 3239 samotná exploze supernovy nastala před 25 milióny lety a vyvolalo ji zhroucení jádra hmotné hvězdy.

Štítky: Supernova, Galaxie, Galaxy merger, Ngc3239, Arp 263, Sn2012a