Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. leden 2012

NGC 4449: Proud hvězd pro trpasličí galaxii

Uznání a copyright: R Jay Gabany (Blackbird Obs.),
Insert: Subaru/Suprime-Cam (NAOJ), Collaboration: David Martinez-Delgado (MPIA, IAC), et al.

Zhruba 12,5 miliónů světelných let daleko od Země v souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici) leží nepravidelná trpasličí galaxie NGC 4449. NGC 4449 se velikostí podobá satelitní galaxii Mléčné dráhy Velkému Magellanovu mračnu a nyní prochází intenzivním obdobím vznikání hvězd, o čemž podává důkazy bohatství mladých modrých hvězdokup, růžových hvězdných porodnic a zatemňujících mračen prachu na tomto hloubkovém barevném portrétu. Jedná se také o první trpasličí galaxii s identifikovaným slapovým proudem hvězd, který je vidět slabě vpravo dole. Když na snímek položíte kurzor, tak se objeví vložený snímek tohoto proudu rozlišený do červených obrů. Tento hvězdný proud představuje zbytky ještě menší, dovnitř padající satelitní galaxie rozrušené gravitačními silami a odsouzené ke sloučení s NGC 4449. Předpokládá se, že malé galaxie s poměrně málo hvězdami mají rozsáhlá hala temné hmoty. Ovšem jelikož temná hmota působí gravitačně, tak tato pozorování nabízí možnost prozkoumat význam role temné hmoty při galaktickém slučování. Tato interakce nejspíše stojí za poryvem vznikání hvězd v NGC 4449 a nabízí vzrušující pohled, jak se staví malé galaxie v průběhu času.

Štítky: Galaxie, Tidal stream, Star stream, Ngc 4449, Mouse over