Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červen 2009

NGC 6240: Splynutí galaxií

Uznání: NASA / JPL-Caltech / STScI-ESA / S. Bush, et al. (Harvard-Smithsonian CfA)

NGC 6240 nabízí vzácný pohled na kosmickou katastrofu v její závěrečné křeči. K této titánské srážce galaxie s galaxií dochází zhruba 400 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus). Tyto spojující se galaxie, které jsou jedním z nejjasnějších zdrojů na infračervené obloze, vyvrhly zborcené slapové ohony hvězd, prachu, plynu a prochází fází překotného vznikání hvězd. Obě superhmotné černé díry z původních galaktických jader splynou do jedné ještě hmotnější černé díry. Brzy zůstane pouze jedna velká galaxie. Snímek této scény je kompozitem z více vlnových délek; červená barva sleduje infračervenou emisi prachu zaznamenanou Spitzerovým kosmickým dalekohledem, viditelné světlo z hvězd a plynu z Hubbla je v zelených a modrých odstínech. Celý pohled v odhadované vzdálenosti NGC 6240 zabírá přes 300 000 světelných let.

Štítky: Infračervený, Aktivní galaxie, Multiwavelength, Optical, Galaxy collision, Merger