Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2006

Arp 188 a slapový ocas Pulce

Uznání: ACS Science & Engineering Team, NASA

Na tomto nádherném pohledu pořízeném kamerou Advanced Camera for Surveys Hubblova kosmického dalekohledu tvoří vzdálené galaxie pozadí pro roztrhanou spirální galaxii Arp 188, neboli galaxii Pulec. Kosmický pulec je zhruba 420 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Draka (Draco). Jeho pro oči přitažlivý ocas je dlouhý asi 280 tisíc světelných let a vyznačuje se hvězdokupami masivních, jasných modrých hvězd. Podle jedné verze prošla před galaxií Arp 188 kompaktnější vetřelecká galaxie, na tomto pohledu zleva doprava, a její gravitační přitažlivost ji odmrštila kolem Pulce dozadu. Během tohoto těsného přiblížení vytáhly slapové síly ze spirální galaxie hvězdy, plyn a prach za vzniku okázalého ocasu. Odhaduje se, že samotná vetřelecká galaxie leží asi 300 tisíc světelných let za Pulcem a lze ji spatřit přes spirální ramena v popředí vlevo nahoře. Galaxie Pulec bude asi následovat své pozemské jmenovce a pravděpodobně jak zestárne, tak ztratí svůj ocas, jelikož hvězdokupy v ocasu vytvoří menší satelity velké spirální galaxie.

Štítky: Galaxie, Galaxie ve srážce, Tadpole