Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2012

Lovcovy hvězdy

Uznání a copyright: Brendan Alexander (Donegal Skies)

Lovce Oriona zdobí mnohé zářivé hvězdy a je jedním z nejsnáze rozeznatelných souhvězdí. Na tomto záběru noční oblohy z 15. ledna vycházejí lovcovy hvězdy na severní zimní obloze, rámují je holé stromy a podtrhují pozemská světla okolo Lough Eske (Jezero ryb) v okresu Donegal v Irsku. V rameni Orionu vlevo nahoře od středu vyniká žlutou barvou červený obr Betelgeuse. S jasným červeným obrem soupeří modrý nadobr Rigel, který je na opačné straně u chodidla Orionu. Orionův meč samozřejmě visí na lovcově pásu ze tří hvězd ve středu obrázku, ovšem prostřední hvězda v meči není vůbec hvězda. Lehce rozmazaná narůžovělá záře naznačuje skutečnou podstatu, jde o blízkou porodnici hvězd, která je vidět i pouhým okem a je známa jako Mlhovina v Orionu.

Štítky: Souhvězdí, Orion, Betelgeuse, Rigel, Mlhovina Orion, Lough eske, Begirt, Longfellow

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci