Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2012

Cygnus X: Vnitřek blízké továrny na hvězdy

Uznání: NASA/JPL-Caltech/Harvard-Smithsonian CfA

Jak vznikají hvězdy? K lepšímu pochopení této složité otázky astronomové pořídili hloubkový infračervený snímek objektu Cygnus X, největší známé hvězdotvorné oblasti v celé Mléčné dráze. Nedávno uveřejněný snímek nahoře pořídil v roce 2009 Spitzerův kosmický dalekohled a byl digitálně transformován do barev, které může lidské oko vidět, přičemž nejžhavější oblasti jsou nejmodřejší. Jsou vidět velké bubliny horkého plynu rozfouknuté větry hmotných hvězd brzy po jejich vzniku. Současné modely předpokládají, že rozpínající se bubliny vymetají plyn a někdy dokonce i kolidují, a často vytvářejí oblasti dostatečně husté na to, aby se gravitačně zhroutily do ještě více hvězd. Továrna na hvězdy Cygnus-X má přes 600 světelných let, obsahuje hmotu více než miliónu Sluncí a na širokoúhlém infračerveném panorama na noční obloze výrazně září. Cygnus X se nachází 4500 světelných let daleko v souhvězdí Labutě (Cygnus). Za několik miliónů let se zase rozhostí klid a zůstane jen velká otevřená hvězdokupa, která se za dalších 100 miliónů let rozptýlí do vesmíru.

Štítky: Star-formation, Supernova remnants, Cygnus x