Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červenec 2007

RCW 79: Hvězdy v bublině

Uznání: E. Churchwell (Univ. Wisconsin-Madison) et al., JPL-Caltech, NASA

Větry a záření horkých mladých hvězd nafoukly kosmickou bublinu plynu a prachu RCW 79 až na asi 70 světelných let. Infračervené světlo z prachu uvnitř mlhoviny má na tomto nádherném snímku ve falešných barvách ze Spitzerova kosmického dalekohledu červené zbarvení. Rozpínání mlhoviny, která se nachází dobrých 17 světelných let daleko ve velkém jižním souhvězdí Centaurus, tím jak se hrouží do okolního plynu a prachu, samo vyvolalo vznik hvězd. Tento proníkavý infračervený snímek ukazuje skupiny nových hvězd jako žlutavé body rozeseté kolem okraje bubliny. Jedna pozoruhodná skupina se stále ještě nachází uvnitř své vlastní rodné bubliny, asi na 7 hodinách (dole vlevo) a další je vidět poblíž horní mezery asi na 3 hodinách (vpravo) od středu bubliny.

Štítky: Star-formation, Prach, Infračervený, Rcw79