Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2011

Velké mlhoviny v Orionu

Uznání a copyright: Jesús Vargas (Astrogades) & Maritxu Poyal (Maritxu)

Velká mlhovina v Orionu, též známá jako M42, je jednou z nejslavnějších mlhovin na obloze. Na tomto ostrém a barvitém snímku je jednak tato porodnice hvězd plná zářících plynových mračen a horkých mladých hvězd, ale také menší mlhovina M43 ve středu a modravé reflekční mlhoviny NGC 1977 a přidružené mlhoviny vlevo. Tyto pro oči tak vábivé mlhoviny jsou na okraji jinak neviditelného obrovského molekulárního komplexu mračen a představují jen malý zlomek bohatství mezihvězdného materiálu tohoto galaktického sousedství. Astronomové také identifikovali uvnitř této dobře prostudované hvězdné porodnice něco, co vypadá jako početné zárodečné sluneční soustavy. Tento nádherný kout oblohy měří asi dva stupně, neboli asi 45 světelných let v odhadované vzdálenosti mlhoviny v Orionu 1500 světelných let.

Štítky: Orion, M42, Mlhovina Orion