Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2008

Dvouramená spirála Mléčné dráhy

Uznání: ilustrace: R. Hurt (SSC), JPL-Caltech, NASA
přehlídka: GLIMPSE

Při pohledu zevnitř Mléčné dráhy je obtížné rozpoznat skutečnou strukturu naší vlastní galaxie. Ovšem ambiciózní přehlídka pomocí Spitzerova kosmického dalekohledu nyní nabízí přesvědčivý důkaz, že žijeme ve velké galaxii ozdobené dvěma velkými spirálními rameny (ramena Štít-Kentaurus a Perseus), která vybíhají z konců velké centrální příčky. Pokud by se astronomové ve vzdálených galaxiích dívali na naši Galaxii zepředu, tak by nejspíš uviděli Mléčnou dráhu jako spirální galaxii s příčkou a dvěma rameny, podobnou té na této umělecké ilustraci. Předchozí průzkumy ukazovaly na menší centrální příčnou strukturu a čtyři spirální ramena. Astronomové stále umisťují Slunce do asi třetiny vzdálenosti od vnějšího okraje Mléčné dráhy v malém rameni zvaném Orionův výběžek. Pokud položíte kurzor na obrázek, tak budete moci snadno určit polohu Slunce a identifikovat nově zmapované struktury.

Štítky: Mléčná dráha, Spirální galaxie, Spirála s příčkou, Spiral arms, Mouse over