Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 2008

Spitzerova Mléčná dráha

Uznání: GLIMPSE, MIPSGAL, NASA, JPL-Caltech, Univ. Wisconsin

Tento obsáhlý infračervený pohled na rovinu naší Mléčné dráhy ze Spitzerova kosmického dalekohledu je těžké ocenit jen z jedno obrázku. Ve skutečnosti Spitzerovy kamery pořídily přes 800 000 snímků a ty se nyní skládají dohromady do ohromné mozaiky galaktické roviny, do doposud nejpodrobnějšího infračerveného obrazu naší Galaxie. Ta malá část, která je zde vidět pokrývá přes galaktické centrum necelých 8 stupňů, zhruba zdánlivou šířku vaší pěsti při natažené paži. Úplná mozaika je široká 120 stupňů. Na této prezentaci ve falešných barvách jsou zvýrazněna zelená zakřivená vlákna komplexních molekul, polycyklických aromatických uhlovodíků. (PAHs - polycyclic aromatic hydrocarbons), které jsou na Zemi zcela běžné jako produkty nedokonalého hoření. Polycyklické aromatické uhlovodíky se nacházejí ve hvězdotvorných oblastech spolu s červenou emisí z částic grafitového prachu. Modré skvrny po obrázku jsou jednotlivé hvězdy Mléčné dráhy.
Oprava: Na odpovídající překlad "natažené paži" upozornil Alexej Šimeček.

Štítky: Star-formation, Mléčná dráha, Infračervený, Galaktická rovina, PAHs, Spitzer