Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2007

Mléčná cesta

Uznání a copyright: Larry Landolfi

Tento pohled plný fantazie vytvořil fotograf Larry Landolfi a inspiroval se při návštěvě města Fort Davis v Texasu, které je domovem McDonaldovy observatoře pod tmavou noční oblohou. Kompozitní obraz naznačuje, že Mléčná dráha je nebeským prodloužením opuštěné polní cesty. Název naší galaxie, Mléčná dráha (latinsky Via Lactea), odpovídá jejímu vzhledu mléčného pásu nebo cestě na obloze. Samotné slovo galaxie se odvozuje od řeckého označení pro mléko. Tento zářivý nebeský pás svítí kolektivním světlem myriád hvězd podél roviny naši galaxie, které jsou příliš slabé, než aby je bylo možné jednotlivě rozlišit a je možné jej uvidět na tmavé obloze za bezměsíčných nocí, i když ne tak barevně, jako na tomto obrázku. Difuzní světlo hvězd protíná temný pás zakrývajících galaktických mračen prachu. Na počátku 17. století namířil na Mléčnou dráhu svůj dalekohled Galileo a rozpoznal, že ji tvoří nespočetné hvězdy.

Štítky: Mléčná dráha, Galaxie, Galileo, Galaktická rovina, Starlight