Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2007

IC 5067: Část Pelikána

Uznání a copyright: Antonio Fernandez

Ta nápadná emisní brázda v této zajímavé části oblohy je katalogizovaná jako IC 5067. Brázda má asi 10 světelných let a sleduje křivku hlavy a krku kosmického pelikána a je součástí větší emisní mlhoviny charakteristického tvaru populárně zvané mlhovina Pelikán. Tento pohled ve falešných barvách mapuje úzké emisní čáry atomů v mlhovině do barevné palety známé ze snímků hvězdotvorných oblastí Hubblovým kosmickým dalekohledem. V poli širokém asi 1/2 stupně sídlí fantastické, tmavé útvary a jedná se o mračna chladného plynu a prachu ošlehaného větry a radiací z horkých hmotných hvězd. Podrobné snímky některých opracovaných mračen ukazují jasné známky nově vznikajících hvězd. Mlhovina Pelikán je katalogizována jako IC 5070 a je asi 2000 světelných let daleko. Když ji budete hledat, tak se dívejte na severovýchod od hvězdy Deneb ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Mlhovina Pelikán, Ic5067, Ic5070, Star-formation