Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. říjen 2007

Sloní chobot v IC 1396

Uznání a copyright: Brian Lula

Podobně jako ilustrace v Kipplingově galaktické knize Příběhy jen tak, se mlhovina Sloní chobot vine komplexem emisní mlhoviny a kupy mladých hvězd IC 1396, ve vysokém souhvězdí Cepheus. Chobot tohoto kosmického slona je ovšem dlouhý přes 20 světelných let. Pohled na tuto oblast ve falešných barvách byl pořízen přes úzkopásmové filtry, které propouští světlo emitované atomy vodíku (zelená), síry (červená) a kyslíku (modrá). Výsledný kompozit zvýrazňuje jasné brázdy, které ohraničují kapsy chladného mezihvězdného prachu a plynu. Tyto zanořené tmavé úponky mračen obsahují suroviny pro tvorbu hvězd a v temném kosmickém prachu ukrývají protohvězdy. Poměrně slabý komplex IC 1396 je ve vzdálenosti skoro 3000 světelných let a pokrývá na obloze velkou oblast o průměru asi 5 stupňů. Tento podrobný snímek zabírá pole o šířce asi 1/2 stupně, tedy zhruba o velikosti úplňku.

Štítky: Star-formation, Ic1396, Just so, Vdb142, Elephant's trunk