Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2007

Skončí vesmír Velkým roztržením?

Uznání a copyright ilustrace: Lynette Cook

Jak skončí náš vesmír? Nedávné spekulace nyní zahrnují všudepřítomné rostoucí pole tajemné odpudivé fantómové energie, která zdánlivě všechno trhá. Ačkoliv vesmír začal Velkým třeskem, tak analýzy nedávných kosmologických měření dovolují možnost, že skončí Velkým roztržením. Tento kontraverzní scénář tvrdí, že za několik miliard let temná energie vzroste na takovou úroveň, že naše vlastní Galaxie nedokáže držet pohromadě. Poté ani hvězdy, planety a dokonce ani atomy možná nebudou moci odolat rozpínavé vnitřní síle. Předešlé spekulace o konečném osudu vesmíru se soutředily buď na Velký křach nebo na Velké zamrznutí. I když je osud vesmíru pořád hádankou, tak její řešení nejspíš povstane z lepšího porozumění podstaty temné hmoty a temné energie.

Štítky: Kosmologie, Phantom energy, Big rip

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.