Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2008

Stíhání ISS

Uznání a copyright: Jürgen Michelberger

Na večení oblohu nad městem Lauffen v jižním Německu se 31. května po oblouku vyšplhala do lázně slunečního světla ponořená Mezinárodní kosmická stanice (ISS - International Space Station). Tento jasný průlet nastal asi 10 minut po startu raketoplánu Discovery k letu STS-124 z Kennedyho kosmického střediska na Floridě ja jihovýchodě USA. A raketoplán Discovery směřoval k setkání s ISS. Raketoplán při svém stíhání kosmické stanice proletěl nad Lauffen pouhých 21 minut po startu. Astronom Jürgen Michelberger zachytil kamerou na stativu přelet obou vznešených strojů dvěma časovými expozicemi v délce 2 minut, které nakonec sestavil do tohoto kompozitního pohledu. Paralaxa způsobila, že dráhy ISS (vpravo) a Discovery (u středu) se zdají rozbíhat, jako by byly ve velice rozdílných výškách. Hvězdy (a jasné planety) zanechaly také dvě krátké odlišné stopy. Je vidět i krátký záblesk stopy družice Iridium a slabou tečkovanou stopu prolétajícího letadla. Při podrobné prohlídce je vlevo od Discovery vidět i slabá načervenalá stopa odhozené externí palivové nádrže. Když umístíte svůj kurzor na obrázek, tak uvidíte pomocný popis některých útvarů.

Štítky: Raketoplán, Stopy hvězd, Discovery, ISS, Sts-124, Mouse over