Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. duben 2007

Prachové pilíře v mlhovině Carina

Uznání: NASA, ESA, N. Smith (U. California, Berkeley) et al., and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

V hlavě tohoto mezihvězdného strašidla je hvězda, která jej pomalu ničí. To strašidlo je ve skutečnosti neživý pilíř z plynu a prachu, něco přes světelný rok dlouhý. Hvězda samotná není vidět přes neprůhledný prach a částečně se rozprskává vyvrháváním paprsků energetických částic. Podobné epické bitvy se vedou po celé hvězdotvorné oblasti mlhoviny Carina. Hvězdy nakonec vyhrají a během příštích 100 000 let svoje pilíře stvoření zničí a výsledkem bude nová otevřená hvězdokupa. Růžové tečky jsou nově vzniklé hvězdy, které se už od svých rodných strašidel odpoutaly. Snímek nahoře je jen malou částí velice podrobné panoramatické mozaiky mlhoviny Carina pořízené Hubblovým kosmickým dalekohledem a zveřejněné minulý týden. Technický název hvězdných výtrysků je Herbig-Harovy objekty. Jak hvězda vlatně Herbig-Harovy výtrysky utváří je stále předmětem výzkumu, ale nejspíše tam bude vířící akreční disk kolem centrální hvězdy. Druhý působivý Herbig-Harův výtrysk je vidět dole.

Štítky: Mlhovina Lodní záď, NGC 3372, Dust pillars

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.