Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2007

Panorama mlhoviny Carina z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, N. Smith (U. California, Berkeley) et al., and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

V jedné z nejjasnějších částí Mléčné dráhy leží mlhovina, kde se dějí ty nejpodivnější věci. NGC 3372 známá též jako Velká mlhovina Carina je domovem hmotných hvězd a proměnlivé mlhoviny. Eta Carinae, nejenergetičtější hvězda mlhoviny, byla v desetiletí 1830 nejjasnější hvězdou oblohy, ale potom se dramaticky zeslabila. Vlevo od středu je vidět mlhovina Klíčová dírka, která hostí několik nejhmotnějších známých hvězd, a také změnila svůj vzhled. Celá mlhovina Carina má přes 300 světelných let a nachází se asi 7500 světelných let daleko v souhvězdí Lodního kýlu (Carina). Na snímku nahoře je nejpodrobnější vůbec kdy pořízený obraz mlhoviny Carina. Obraz s přiřazenými barvami tvoří 48 políček s vysokým rozlišením z Hubblova kosmického dalekohledu a byl zveřejněn na počest jeho 17. výročí. K dispozici jsou také anotovaná širokoúhlá a zvětšovací verze.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Mlhovina Lodní záď, NGC 3372