Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. duben 2007

Gliese 581 a obyvatelná zóna

Uznání: Stephane Udry, Michel Mayor (Geneva Obs.) et. al, Image: DSS, Skyview

Ta slabá nevýznamná hvězda uprostřed tohoto pohledu na oblohu je Gliese 581 ve vzdálenosti zhruba 20 světelných let v souhvězdí Vah (Libra). Ovšem nyní astronomové ohlásili objev pozoruhodné soustavy tří planet, které obíhají kolem Gliese 581, včetně planety, která se ze všech planet mimo sluneční soustavu nejvíce podobá Zemi. Gliese 581 ale není slunci podobná hvězda. Klasifikuje se jako červený trpaslík, tedy hvězda mnohem menší a chladnější než Slunce. Přesto má nejmenší planeta obíhající kolem této hvězdy asi pětinásobnou hmotnost Země a jeden a půl násobek průměru Země. Tato super země obíhá jednou za 13 dní, zhruba 14 krát blíže ke svojí mateřské hvězdě, než je vzdálenost Země - Slunce. Z této těsné oběžné dráhy kolem chladné hvězdy plyne střední teplota povrchu mezi 0 a 40 stupni C, což je rozsah ve kterém může být voda kapalná, což tuto planetu umísťuje do obyvatelné zóny červeného trpaslíka.

Štítky: Extrasolarní planety, Gl 581, Red dwarf, Earth-like planet