Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2006

Kosmické tornádo HH 49/50

Uznání: J. Bally (Univ. of Colo.) et al., JPL-Caltech, NASA

Toto několik světelných let kosmické tornádo je ve skutečnosti silný výtrysk katalogizovaný jako HH (Herbig-Haro) 49/50, který tryská odshora na obrázku ze Spitzerova kosmického dalekohledu. Přestože je o takových energetických výtryscích dobře známo, že jsou spojeny se vznikem mladých hvězd, tak přesná příčina spirálovitých struktur je v tomto případě stále záhadou. Embryonická hvězda zodpovědná za výtrysk o rychlosti 100 km/s se nachází nad obrázkem, zatímco jasná hvězda, která je vidět u špičky výtrysku se tam může promítat jen náhodou. Na infračerveném snímku ve falešných barvách tornádo září světlem generovaným při zahřívání okolních prachových mračen výtryskem. Barevné kódování vykazuje trend od červených k modrým odstínům na špičce tornáda, což ukazuje na systematický vzrůst emise na krátkých vlnových délkách. Předpokládá se, že tento trend ukazuje na vzrůst molekulární excitace v místě, kde hlava výtrysku naráží do mezihvězdného plynu. HH49/50 je ve vzdálenosti asi 450 světelných let v molekulárním mračnu Chameleon I.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Výtrysk, Herbig haro, Young star

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.