Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2006

Kosmické tornádo HH 49/50

Uznání: J. Bally (Univ. of Colo.) et al., JPL-Caltech, NASA

Toto několik světelných let kosmické tornádo je ve skutečnosti silný výtrysk katalogizovaný jako HH (Herbig-Haro) 49/50, který tryská odshora na obrázku ze Spitzerova kosmického dalekohledu. Přestože je o takových energetických výtryscích dobře známo, že jsou spojeny se vznikem mladých hvězd, tak přesná příčina spirálovitých struktur je v tomto případě stále záhadou. Embryonická hvězda zodpovědná za výtrysk o rychlosti 100 km/s se nachází nad obrázkem, zatímco jasná hvězda, která je vidět u špičky výtrysku se tam může promítat jen náhodou. Na infračerveném snímku ve falešných barvách tornádo září světlem generovaným při zahřívání okolních prachových mračen výtryskem. Barevné kódování vykazuje trend od červených k modrým odstínům na špičce tornáda, což ukazuje na systematický vzrůst emise na krátkých vlnových délkách. Předpokládá se, že tento trend ukazuje na vzrůst molekulární excitace v místě, kde hlava výtrysku naráží do mezihvězdného plynu. HH49/50 je ve vzdálenosti asi 450 světelných let v molekulárním mračnu Chameleon I.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Výtrysk, Herbig haro, Young star

Zimná dúha

Nádherný úkaz zimnej dúhy.