Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2006

NGC 1999: Jih Orionu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Jižně od velké hvězdotvorné oblasti zvané Mlhovina v Orionu se nachází jasná modrá reflekční mlhovina NGC 1999. Mlhovina se vyznačuje tmavým obráceným tvarem písmene T vlevo dole na obsáhlém kosmickém pohledu, který zabírá přes 10 světelných let. Temný útvar je husté mračno z plynu a prachu, neboli Bokova globule, která je vidět v siluetě proti jasné mlhovině a pravděpodobně místo budoucího vznikání hvězd. NGC 1999 na kraji komplexu Orionova molekulárního mračna vzdáleného asi 1500 světelných let osvětluje vnořená proměnná hvězda V380 Orionis. Oblast se jen hemží energetickými mladými hvězdami s výtrysky a toky, které vytvářejí svítívé rázové vlny, včetně Herbig-Harových objektů HH 1 a 2 hned dole vlevo od NGC 1999 a dobře viditelné kaskády červenavých oblouků a rázových vln, která začíná vpravo nahoře. Hvězdné výtrysky a toky pronikají okolním materiálem rychlostmi stovek kilometrů za sekundu.

Štítky: Reflekční mlhovina, Young stars, Ngc1999, V380 orionis, Hh1/2

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk