Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červenec 2005

Ve středu Trapézu

Uznání: J. Bally, D. Devine, & R. Sutherland, D. Johnson (CITA), HST, NASA

Začněte se souhvězdím Orion. Vedle Orionova pásu je mlhavá oblast známá jako Velká mlhovina v Orionu neboli M42. V této mlhovině je jasná hvězdokupa známá jako Trapéz a ta je na obrázku nahoře. V ní v gigantických globulích plynu a prachu známých jako proplydy vznikají nové hvězdné systémy. Podrobnější pohled na obrázek nahoře také ukáže, že plyn a prach kolem některých slabších hvězd tvoří struktury, které míří od jasnějších hvězd. Obrázek ve falešných barvách nahoře vznikl kombinací několika expozic z Hubblova kosmického dalekohledu.

Štítky: Orion, Otevřená hvězdokupa, Trapéz

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.