Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červenec 2005

Ve středu Trapézu

Uznání: J. Bally, D. Devine, & R. Sutherland, D. Johnson (CITA), HST, NASA

Začněte se souhvězdím Orion. Vedle Orionova pásu je mlhavá oblast známá jako Velká mlhovina v Orionu neboli M42. V této mlhovině je jasná hvězdokupa známá jako Trapéz a ta je na obrázku nahoře. V ní v gigantických globulích plynu a prachu známých jako proplydy vznikají nové hvězdné systémy. Podrobnější pohled na obrázek nahoře také ukáže, že plyn a prach kolem některých slabších hvězd tvoří struktury, které míří od jasnějších hvězd. Obrázek ve falešných barvách nahoře vznikl kombinací několika expozic z Hubblova kosmického dalekohledu.

Štítky: Orion, Otevřená hvězdokupa, Trapéz

47. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 11. do 27. 11. 2022. Měsíc bude v novu. Večer můžeme pozorovat Saturn a Jupiter a vychází pomalu i Mars. Aktivita Slunce je nízká. Nad oblastí Velkých jezer v Americe se rozpadla malá planetka. Raketa SLS úspěšně vynesla kosmickou loď Orion na cestu k Měsíci v rámci bezpilotní mise Artemis I. K ISS má startovat nákladní loď Dragon na raketě Falcon 9. Před 45 lety startovala první meteorologická družice typu Meteosat a před 50 lety skončily pokusy o start sovětské měsíční rakety N-1.

Měsíc starý 3,09 dne