Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červenec 2005

Barevná mračna Rho Ophiuchi

Uznání: Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, AURA, NSF

Spousta nádherných barev mračen Rho Ophiuchi (ofijuki) zvýrazňuje spousty procesů, ke kterým tam dochází. Modré oblasti září především odraženým světlem. Modré světlo Rho Ophiuchi i okolních hvězd se od této části mlhoviny odráží efektivněji jak světlo červené. Ze stejného důvodu se během dne jeví pozemská obloha modrá. Červené a žluté oblasti září především díky emisi atomárních a molekulárních plynů mlhoviny. Světlo z blízkých modrých hvězd, které je energetičtější jak světlo z jasné hvězdy Antares, odtrhuje z plynu elektrony a ten potom po rekombinaci s elektrony září. Tmavé oblasti jsou způsobeny prachovými zrny, které vznikly v mladých hvězdných atmosférách, a světlo emitované za nimi účinně odstiňují. Mračna hvězdy Rho Ophiuchi, která jsou daleko před kulovou hvězdokupou M4 viditelnou nahoře zcela dole vlevo, jsou ještě barevnější, jak vůbec může člověk uvidět - mračna totiž emitují světlo v každém vlnovém pásmu - od rádiových vln až po gama záření.

Štítky: Prach, Nebulas, Rho Ophiuchi