Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2013

Výhled na kosmickou stanici

Uznání a copyright: Chris Hadfield (CSA); Annotation assistance: Vincent Berseth

Pokud byste vyhlédli z postranního okénka Mezinárodní kosmické stanice, co byste uviděli? Pokud byste byli letovým inženýrem Expedice 34 Chrisem Hadfieldem a vyhlédli byste 26. února z okénka japonského výzkumného modulu Kibo, tak byste uviděli ten pohled nahoře. V dálce je temnota vnějšího vesmíru a modř planety Země. K velkým součástem ISS patří dlouhé sluneční panely, které uhlopříčně probíhají shora vlevo a válcovitá přechodová komora tlakového modulu, která je vpravo dole. Na hlavním a doprovodném anotovaném snímku jsou vidět i s označením četné porty a platformy stanice. Za zvláštní pozornost stojí pohled na pár pračky se sušičkou vlevo, což jsou ve skutečnosti výzkumné platformy NASA HREP (blíž) a JAXA MCE (dál). Zlatou fólií pokrytý experiment za HREP je RAIDS (Remote Atmospheric and Ionospheric Detection System), který monitoruje světélkování atmosféry, zatímco k MCE patří přístroj JEM-GLIMS (Global Lightning and Sprite Measurements) na sledování výbojů v atmosféře. Současné posádce Expedice 35 nyní velí plukovník Hadfield a na palubě kosmické stanice má zůstat až do května.

Sledujte APOD španělsky: Na webu Observatorio a na facebooku Universo