Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2013

Mléčná pěšina

Uznání a copyright: Wally Pacholka (AstroPics.com, TWAN)

Už jste někdy šli po pěšině Královniny zahrady v kaňonu Bryce v Utahu v USA? Při chůzi po této cestičce pod tmavou noční oblohou si můžete téměř představit, že by vaše cesta mohla pokračovat po bledé zářící Mléčné dráze. Pochopitelně, že název naší Galaxie Mléčná dráha (latinsky Via Lactea), odpovídá jejímu vzhledu jako mléčného pásu nebo cesty po obloze. Samotné slovo galaxie pochází z řeckého slova pro mléko. Tento zářivý nebeský pás, který je za bezměsíčných nocí vidět z tmavých míst, i když není tak jasný nebo tak barevný, jako na tomto snímku, vzniká kolektivním světlem myriád hvězd v rovině naší Galaxie, které jsou ovšem slabé na to, aby mohly být vidět jednotlivě. Difúzní světlo hvězd protíná tmavý pás zakrývajících galaktických prachových mračen. Galileo před 400 lety namířil svůj dalekohled k Mléčné dráze a řekl, že je tam "... množství nesčetných hvězd ..."

Štítky: Mléčná dráha, Galaxie, Bryce Canyon