Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červenec 2013

Kulová hvězdokupa NGC 6752

Uznání a copyright: Damian Peach

Kulová hvězdokupa NGC 6752 sídlí v halo naší Galaxie Mléčná dráha asi 13 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Páva. NGC 6752 je stará přes 10 miliard let a je třetí nejjasnější kulovou hvězdokupou na pozemské obloze po Omega Centauri a 47 Tucanae. Obsahuje přes 100 tisíc hvězd v kouli o průměru asi 100 světelných let. Teleskopická pozorování NGC 6752 ukázala, že pozoruhodná část hvězd poblíž jádra jsou vícenásobné hvězdy. Pozorování též odhalila přítomnost modrých toulavých hvězd, které se zdají být příliš mladé a hmotné na to, aby mohly existovat v kupě, jejíž hvězdy by měly být aspoň dvakrát starší než Slunce. Předpokládá se, že modří tuláci vznikly sloučením nebo srážkou v hustém stelárním prostředí v jádru kupy. Tento ostrý kompozitní snímek ukazuje ve žluté barvě staré červené obry.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, Ngc6752