Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červenec 2013

M82: Galaxie s překotnou tvorbou hvězd a supervětrem

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)

M82 se také pro svůj protáhlý vzhled nazývá galaxie Doutník a dochází v ní k překotné tvorbě hvězd se supervětrem. Překotná tvorba hvězd v M82 díky postupným výbuchům supernov a silným větrům z hmotných hvězd utváří nesmírný odtok hmoty. Na tomto ostrém teleskopickém snímku je jasný důkaz supervětru z centrálních oblastí galaxie. Kompozitní snímek v červených barvách zvýrazňuje emisi z dlouhých odtokových filamentů atomového vodíku. Část plynu v supervětru je obohacena o těžké prvky, které vznikly v hmotných hvězdách a nakonec uniknou do mezihvězdného prostoru. Přidání úzkopásmových dat do této hloukové expozice ukázalo slabý útvar zvaný čepice. Tento útvar je posazený asi 35 000 světelných let vlevo nahoře nad galaxií a zdá se, že se jedná o materiál galaktického halo. Materiál byl ionizován rázem supervětru nebo intenzivní ultrafialovou radiací z mladých hmotných hvězd v galaktickém jádru. Zuřivou tvorbu hvězd v M82 vyvolalo těsné přiblížení s blízkou velkou galaxií M81 a mělo by trvat asi 100 miliónů let. M82 je 12 miliónů světelných let daleko poblíž severní hranice Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Star-formation, M82, Starburst galaxy, Cap