Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2010

Válka galaxií: M81 versus M82

Uznání a copyright: Leonardo Orazi

Vpravo, zavinutá v modrých spirálních ramenech, je spirální galaxie M81. Vlevo, označkovaná červeným plynem a prachovými mračny, je nepravidelná galaxie M82. Na tomto nádherném pohledu jsou tyto dvě mamutí galaxie vidět zaklesnuté už miliardu let v gravitační bitvě. Gravitace každé galaxie dramaticky ovlivňuje každých sto miliónů let tu druhou. V posledním kole gravitace M82 nejspíše vyvolala hustotní vlny šířící se kolem M81, což má za následek bohatost spirálních ramen M81. A M81 zanechala v M82 bouřlivé hvězdotvorné oblasti a mračna plynu ve srážce tak energetické, že galaxie září i rentgenově. Za několik miliard let zůstane jen jedna galaxie.

Štítky: Galaxie ve srážce, M82, M81

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.