Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2006

Kouř z galaxie Cigareta

Uznání: C. Engelbracht (Steward Obs.), et al. JPL, Caltech, NASA

Populární jméno dobře známé galaxie M82 plné planoucích hvězd, která je velice jasná infračerveném světle, velice dobře vystihuje její sugestivní tvar na viditelných vlnových délkách - galaxie Cigareta. Fantastický vzhled M82 na tomto snímku ze Spitzerova kosmického dalekohledu ironicky způsobuje kosmický "kouř" - infračervená emise rozsáhlých prachových útvarů rozfouknutých hvězdnými větry z centrálních svítivých hvězdotvorných oblastí. Pohled ve falešných barvách zvýrazňuje složku prachové emise z komplexních uhlíkových molekul nazývaných polycyklické aromatické uhlovodíky (polycyclic aromatic hydrocarbons - PAHs). Polycyklické aromatické uhlovodíky jsou vidět i ve hvězdotvorných oblastech naší vlastní, mnohem klidnější, Mléčné dráhy a jsou to také produkty spalování na planetě Zemi. Zdá se, že intenzivní tvoření hvězd v M82, které je asi spouštěno interakcí s blízkou M81, vyfukuje nesmírná mračna prachu a PAHs, která dosahují skoro 20 000 světelných let nad a pod galaktickou rovinu. M82 je vzdálená asi 12 miliónů světelných let v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Star-formation, Prach, Infračervený, M82, Cigar Galaxy, Pah