Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červenec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červenec 2006

Jasná galaxie M81

Uznání a copyright: Giovanni Benintende

V severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) se nachází velká a krásná spirální galaxie M81. M81 je jednou z nejjasnějších galaxií na pozemské obloze a je také domovem druhé nejjasnější supernovy současnosti. Tento výjmečně podrobný pohled ukazuje její jasné žluté jádro, modrá spirální ramena a zavinuté kosmické prachové pásy v měřítku srovnatelném s Mléčnou drahou. Vpravo dole od galaktického středu probíhá pozoruhodný prachový pás, který naznačuje bouřlivou minulost a ve skutečnosti, na rozdíl od jiných nápadných spirálních útvarů, protíná disk . Zatoulaný prachový pás může být skomírajícím důsledkem těsného přiblížení mezi M81 a její menší doprovodnou galaxií M82. Sčítání proměnných hvězd v M81 (aneb NGC 3031) poskytlo jednu z nejlépe určených vzdáleností u externí galaxie - 11,8 miliónů světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, M81, Dust lane