Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2005

SNR 0103 72.6: Přísun kyslíku

Uznání: S.Park, D. Burrows (PSU) et al., Chandra Observatory, NASA

Výbuch supernovy, nevyhnutelný a okázalý zánik hmotné hvězdy, vrhá zpátky do prostoru trosky obohacené těžkými prvky, které vznikly v jejím hvězdném jádru. Tyto prvky budoucích hvězd a planet jsou také nezbytné pro život. Na rentgenovém snímku ve falešných barvách je právě zde vidět, že zbytek supernovy SNR 0103-72.6 je právě takovým rozpínajícím se mračnem trosek v sousední galaxii Malý Magelanův mrak. Ze změřené velikosti vnějšího expandujícího prstence rázem zahřátého plynu - kolem 150 světelných let - se dá soudit, že původní exploze supernovy dosáhla Zemi asi před 10 000 lety. Doposud byly už identifikovány stovky zbytků supernov, které se považují za jakési astronomické laboratoře pro studium cyklu syntézy a obohacení prvky, ale rentgenové údaje také ukazují, že horký plyn ve středu zbytku této supernovy je výjmečně bohatý na neon a kyslík.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Rentgenové paprsky, Nucleosynthesis, Small magellanic cloud