Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. srpen 2005

Zahřívání koronálních smyček

Uznání: M. Aschwanden et al. (LMSAL), TRACE, NASA

Proč je korona kolem Slunce tak horká? Slabou a nejasnou sluneční koronu, která se prostírá nad fotosférou neboli viditelným povrchem Slunce, nelze z povrchu Země snadno uvidět, ale je změřeno, že má stokrát vyšší teplotu jak samotná fotosféra. Astronomové dlouho hledali zdroj zahřívání korony v magnetickým polích, které zvedají montrózní smyčky slunečního plazmatu nad fotosféru. Podrobná pozorování koronálních smyček z družice TRACE míří přesněji k neidentifikovanému zdroji energie. Tento a další snímek z TRACE v exrémním ultrafialovém světle ukazuje, že k významnému zahřívání dochází nízko v koroně, poblíž základny smyček, když se objevují a navrací se zpět do slunečního povrchu. Tento skvělý snímek z TRACE ukazuje svazky majestátních, horkých koronálních smyček, které mají 30 i více násobný průměr planety Země.

Štítky: Slunce, Coronal loops, TRACE