Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. prosinec 2013

Meteorický roj Geminid nad mokřady Dashanbao

Uznání a copyright: Jeff Dai

Tento týden na Zemi létají meteory z každoročního meteorického roje Geminid. I přes dorůstající Měsíc by spolehlivé Geminidy mohly být vidět dnes v noci (noc z 13. na 14. prosinc), což je blízko maxima roje. Tento obraz oblohy pořízený poblíž loňského maxima v časných ranních hodinách 14. prosince 2012 zachycuje spoustu krásných Geminid. Pečlivě sestavený kompoziotní obraz tvoří expozice během tří hodin při pohledu přes mokřady Dashanbao ve střední Číně. Na tmavé obloze je vidět Jupiter (vpravo), Orion (vpravo od středu) a slabý pás Mléčné dráhy. Radiant roje, což je místo odkud meteory zdánlivě vylétají, se nachází v souhvězdí Blíženců (Gemini) a leží těsně nad horním okrajem. Prach vymetený z orbity aktivního asteroidu 3200 Phaethon vstupuje do atmosféry Země rychlostí asi 22 kilometrů za sekundu jako Geminidy.

Pozorujte dnes v noci: Meteorický roj Geminid