Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. prosinec 2013

Alnitak, Alnilam, Mintaka

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Alnitak, Alnilam a Mintaka jsou jasné modravé hvězdy uhlopříčně od východu na západ (zprava dole doleva nahoru) na tomto nádherném kosmickém pohledu. Tito tři nadobři jsou mnohem více hmotní než Slunce a jsou jinak známí jako Orionův pás. Nacházejí se asi 1500 světelných let daleko a zrodili se z dobře prostudovaných mezihvězdných mračen v Orionu. Mračna plynu a prachu, které plují v této oblasti mají často složité a někdy překvapující dobře známé tvary, včetně tmavé mlhoviny Koňská hlava a mlhoviny Plamínek vpravo níže od Alnitaku. Slavná mlhovina Orion samotná se nachází mimo pravý okraj tohoto malebného pole hvězd. Tento širokoúhlý teleskopický snímek zabírá na obloze asi 4 stupně.

Pozorujte: Meteorický rod Geminidy

Štítky: Orion, Orion's belt, Alnitak, Alnilam, Mintaka

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce