Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. srpen 2009

Klasické mlhoviny v Orionu

Uznání a copyright: Kerry-Ann Lecky Hepburn (Weather and Sky Photography)

Velká mlhovina v Orionu, též známá jako M42, je jednou z nejslavnějších mlhovin na obloze. Tato hvězdotvorná oblast mračen zářícího plynu a horkých mladých hvězd je u středu tohoto barevného hloubkového snímku, na kterém je i menší mlhovina M43 a prašné modravé reflekční mlhoviny NGC 1977 a spol. vlevo. Tyto pro oči tak přitažlivé mlhoviny se nachází na okraji jinak neviditelného obřího molekulárního koplexu mraků a představují jenom malou část bohatství mezihvězdného materiálu v tomto galaktickém okolí. Tento nádherný snímek pořízený velmi skromným přístrojem byl oceněn jako "Best in Show" na Mezinárodním salonu astrofotografie 2009 Starfest. Členové poroty konstatovali, že podrobnosti a stíny byly na této verzi klasického astronomického snímku vynikající. Toto pole má téměř 3 stupně nebo asi 75 světelných let při odhadované vzdálenosti Mlhoviny v Orionu 1500 světelných let.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, M43, Ngc1977, Starfest