Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. srpen 2009

Klasické mlhoviny v Orionu

Uznání a copyright: Kerry-Ann Lecky Hepburn (Weather and Sky Photography)

Velká mlhovina v Orionu, též známá jako M42, je jednou z nejslavnějších mlhovin na obloze. Tato hvězdotvorná oblast mračen zářícího plynu a horkých mladých hvězd je u středu tohoto barevného hloubkového snímku, na kterém je i menší mlhovina M43 a prašné modravé reflekční mlhoviny NGC 1977 a spol. vlevo. Tyto pro oči tak přitažlivé mlhoviny se nachází na okraji jinak neviditelného obřího molekulárního koplexu mraků a představují jenom malou část bohatství mezihvězdného materiálu v tomto galaktickém okolí. Tento nádherný snímek pořízený velmi skromným přístrojem byl oceněn jako "Best in Show" na Mezinárodním salonu astrofotografie 2009 Starfest. Členové poroty konstatovali, že podrobnosti a stíny byly na této verzi klasického astronomického snímku vynikající. Toto pole má téměř 3 stupně nebo asi 75 světelných let při odhadované vzdálenosti Mlhoviny v Orionu 1500 světelných let.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, M43, Ngc1977, Starfest

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.