Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. prosinec 2013

Bublinová mlhovina

Uznání a copyright: J-P Metsävainio (Astro Anarchy)

Toto zjevení v mezihvězdném prostoru rozfouknuté větrem hmotné hvězdy má překvapivě dobře známý tvar. Má katalogové označení NGC 7635 a je také známo jednoduše jako mlhovina Bublina. I když vypadá křehce, tak průměr bubliny 10 světelných let je důkazem bouřlivých procesů, které ji vytvořily. Vpravo nahoře od středu Bubliny je žhavá hvězda typu O, která je 100 000 krát svítivější a 45 krát hmotnější, než Slunce. Prudký hvězdný vítr a intenzivní radiace z této hvězdy vyfoukly v zářícím plynu sktrukturu v hustším materiálu okolního molekulárního mračna. Mlhovina Bublina se nachází zhruba 11 000 světelných let daleko v chlubivém souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia). Přirozeně vyhlížející pohled na kosmickou bublinu se skládá z úzkopásmových obrazových dat, která byla využita také k tvorbě 3D modelu.

Štítky: Hvězdný vítr, Ngc7635, Bubble nebula, O-star