Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2007

Horké hvězdy v Růžicové mlhovině

Uznání: Zoltan Balog (Univ. of Arizona / Univ. of Szeged) et al., JPL-Caltech, NASA

Větry a záření z hmotných horkých hvězd v Růžicové mlhovině vyčistily zárodečný plyn a prach ze středu blízké hvězdotvorné oblasti. Představují ale také nebezpečí pro disky, ze kterých vznikají planety kolem mladých, chladnějších hvězd v okolí. Tento infračervený snímek prachových mračen u centrální oblasti Růžicové mlhoviny ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje skoro vyčištěnou dutinu. Pohled v odhadované vzdálenosti mlhoviny 5200 světelných let zabírá asi 45 světelných let. Když umístíte svůj kurzor na tento obraz ve falešných barvách, tak zvýrazníte tyto nebezpečné horké hvězdy klasifikované jako O hvězdy s povrchovou teplotou 25000 Kelvinů nebo vyšší. Astronomové počítají, že chladné hvězdy v Rosetě, které se potulují asi 1,6 světelného roku od O hvězd jsou v nebezpečí zničení svých planetárních disků.

Štítky: Star-formation, Prach, Vznik planety, Ngc2244, O stars, Mouse over