Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červenec 2007

Slapový ohon z NGC 3628

Uznání a copyright: Steve Mandel (Galaxy Images)

Zhruba 30 miliónů světelných let vzdálená velká spirální galaxie NGC 3628 (ve středu) sdílí svoje okolí v lokálním Vesmíru se dvěma dalšími velkými spirálami ve vznešeném uskupení jinak též známém jako Leo Triplet. Sousední člen tria M65 je u spodního okraje tohoto hloubkového kosmického skupinového portrétu a těsně nad ním vlevo je M66. Ale možná že nejúchvatnější je nádherný ohon, který vybíhá asi 300 000 světelných let nahoru a doleva ze zborceného, zboku viděného disku NGC 3628. Je znám jako slapový ohon a tato struktura byla z galaxie vyvlečena gravitačními slapy při krátkých ale bouřlivých interakcích se svými velkými sousedy v minulosti. Tak jednoznačný slapový ohon složený z mladých namodralých hvězdokup a z hvězdotvorných oblastí se zase tak často nevidí.

Štítky: Ngc 628, Leo triplet, Interacting galaxies, Galaxy group, Tidal tail