Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. březen 2014

Gama záření temné hmoty z centra Galaxie

Image Credit: T. Daylan et al., Fermi Space Telescope, NASA

Co vytváří gama záření v centru naší Galaxie? Vzrušení se stupňuje, jelikož jedna odpověď je, že nepolapitelná temná hmota. Družicový kosmický gama dalekohled Fermi v několika minulých letech zobrazoval střed Galaxie v záření gama. Opakované podrobné analýzy ukazují, že oblast kolem Galaktického středu se zdá být příliš jasná, než aby ji mohly způsobovat jen známé zdroje gama záření. Vlevo je vidět nezpracovaný snímek oblasti Galaktického centra v gama záření, zatímco vpravo je po odečtení všech známých zdrojů vidět nečekaný přebytek. Vzrušující hypotetický model, který zdá se odpovídá tomuto přebytku, zahrnuje typ temné hmoty známé jako WIMPs, která se může srážet sama se sebou za vzniku detekovaného gama záření. Tato hypotéza je ovšem kontraverzní, takže pokračuje debata i další podrobnější výzkumy. Nalezení podstaty temné hmoty je jednou z velkých otázek moderní vědy, jelikož zatím se tento neobvyklý typ kosmologicky všudepřítomné hmoty projevoval pouze gravitací.

Astrofyzici: Prohlédněte si 750+ souborů astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Temní hmota, Gama záření, Galaktický střed