Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červenec 2014

M106 přes celé spektrum

Uznání: X-ray - NASA / CXC / Caltech / P.Ogle et al.,
Optical - NASA/STScI, IR - NASA/JPL-Caltech, Radio - NSF/NRAO/VLA

Přes pozoruhodný portrét v různých vlnových délkách jasné aktivní galaxie M106 se rozvíjejí spirální ramena v celém elektromagnetickém spektru. Galaxie M106 se též nazývá NGC 4258 a lze ji nalézt v severním souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Dobře změřená vzdálenost k M106 činí 23,5 miliónů světelných let, takže tato kosmická scéna měří 60 000 světelných let. Pro velké spirální galaxie typická spirální ramena proplétají tmavé prachové pásy, mladé hvězdokupy a hvězdotvorné oblasti, a ta se sbíhají v jasném jádře. Ovšem tento kompozitní obraz v rádiovém (fialová) a rentgenovém (modrá) oboru zvýrazňuje dvě anomální ramena, která se zdají stoupat v centrální oblasti M106, což je důkazem energetických výtrysků materiálu, který bije do galaktického disku. Výtrysky nejspíše pohání hmota, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, Aktivní galaxie, M106, Ngc4258