Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. prosinec 2012

M33: Galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Robert Gendler, Subaru Telescope (NAOJ)
Image data: Subaru Telescope, Robert Gendler, Brigham Young University Obs., Johannes Schedler

Malé severní souhvězdí Trojúhelníku (Triangulum) obsahuje tuto vznešenou, zepředu viděnou spirální galaxii M33. Její populární název je galaxie Větrník nebo jen Galaxie v Trojúhelníku. M33 má průměr přes 50 000 světelných let a po Galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze je třetím největším členem Místní skupiny galaxií. Galaxie M33 je od Mléčné dráhy vzdálená asi 3 milióny světelných let, je považována za satelit Galaxie v Andromedě a astronomové v obou těchto galaxiích by měli nádherný výhled na ten druhý spirální systém. Co se pohledu ze Země týká, tak tento ostrý kompozitní obraz složený z 25 snímků krásně ukazuje modré hvězdokupy i růžové hvězdotvorné oblasti, které protkávají volně zavinutá spirální ramena M33. NGC 604 plná děr je nejjasnější hvězdotvornou oblastí, zde je vidět v úhlové poloze 1 hodina ze středu galaxie. Podobně jako u M31, tak i dobře proměřené proměnné hvězdy v M33 pomohly z této blízké galaxie udělat kosmický metr pro stanovování měřítek vzdáleností ve Vesmíru.

Štítky: M31, Spirální galaxie, Místní skupina, M33, Ngc604