Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. prosinec 2012

Orion nad El Castillo

Uznání a copyright: Stéphane Guisard (Los Cielos de America, TWAN)
Credits: D. Flores and B. Pichardo (Inst. Astronomia UNAM), P. Sánchez and R. Nafate (INAH)

Vítejte do prosincového slunovratu, dne, kdy svět nekončí ..., dokonce ani podle mayského kalendáře. Oslavujme tímto krásným snímkem Orionu, který vychází nad El Castillo, nad centrální pyramidou v Chichén Itzá, v jednom z velkých mayských center na yucatánském poloostrově. Někdy se nazývá chrám Kukulkan, má výšku 30 metrů a základnu 55 metrů. Pyramida se skládá z čtvercových teras postavených předkolumbovskou civilizací mezi 9. a 12. stoletím, její strukturu lze využívat jako kalendář a je pozoruhodná svou astronomickou orientací. Mayové byli velmi dobří astronomové a matematici, přesně využívali cyklické pohyby hvězd, Slunce, Měsíce a planet k měření času a ke konstrukci kalendářů. Na obloze skrze mraky vykukuje moderní souhvězdí lovce Oriona, které na mayské obloze reprezentovala želva. Tak sáamal.

Štítky: Orion, Slunovrat, El castillo, Chichen itza, Mayan calendar