Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2009

Jasné mlhoviny v M33

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Zdá se, že tato nádherná spirální galaxie má více než jen obvyklý podíl jasných emisních mlhovin. Tento obraz kombinovaný z úzkopásmových a širokopásmových dat je nádherným kompozitním obrazem, který sleduje červené emisní mlhoviny, hvězdotvorné HII oblasti, které se vyskytují podél z jádra se volně vinoucích spirálních ramen. Astronomové historicky věnovali obřím HII oblastem v M33 velkou pozornost, tato místa vznikání velmi hmotných hvězd s krátkým životem jsou jedny z největších známých hvězdných porodnic. Intenzivní ultrafialová radiace ze zářivých, hmotných hvězd ionizuje okolní plyn a tak vytváří charakteristickou červenou zář. M33 je též známa jako Galaxie v Trojúhelníku, má přes 50 000 světelných let a je významným členem místní skupiny galaxií.

Štítky: Star-formation, Oblast H-II, M33, Emission nebulae

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.