Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2008

M33: Galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Paul Mortfield, Stefano Cancelli

Tato vznešená spirální galaxie M33, která je vidět zepředu, se nachází v malém severním souhvězdí Trojúhelníku (Triangulum). Populárně se nazývá galaxie Větrník nebo prostě Galaxie v Trojúhelníku. M33 má průměr přes 50 000 světelných let a je třetí největší z Místní skupiny galaxií po Galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze. M33 je od Mléčné dráhy vzdálená asi 3 milióny světelných let, je považována za satelit Galaxie v Andromedě a astronomové v obou těchto galaxiích by měli nádherný pohled na ten druhý ohromný spirální hvězdný systém. Tento ostrý podrobný snímek ze Země krásně ukazuje modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti, které trasují volně vinutá spirální ramena galaxie M33. Dutinami vyplněná NGC 604 je nejjasnější hvězdotvornou oblastí a zde je vidět v poloze asi 1 hodiny od středu galaxie. Podobně jako u M31, populace dobře proměřených proměnných hvězd v M33 pomohla učinit z této nedaleké spirály kosmický metr pro ustavení měřítek vzdáleností ve Vesmíru.
Oprava:Na překlep ve slově Trojúhelníku upozornil Josef Pavlík.

Štítky: M31, Spirální galaxie, Místní skupina, M33, Ngc604