Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2006

Vodík v M33

Uznání a copyright: Chris Schur

Zdá se, že nádherná spirální galaxie M33 má víc než pořádný podíl vodíku. Jejích vnitřních 30 000 světelných let je zde vidět na zpracovaném snímku, který plně ukazuje červenou zář ionizovaného vodíku (HII oblasti), která se proplétá kolem od jádra volně se vinoucích spirálních ramen. Historicky měli astronomové o M33 vždy velký zájem a její obří HII oblasti jsou jedny z největších známých hvězdných porodnic, míst vznikání krátce žijících ale velice hmotných hvězd. Intenzivní ultrafialové záření ze zářivých, hmotných hvězd ionizuje okolní vodík a nakonec vytváří charakteristickou červenou zář. M33 je významný člen místní skupiny galaxií, je též známa jako Galaxie v Trojúhelníku a leží ve vzdálenosti asi 3 milióny světelných let.

Štítky: Vodík, Oblast H-II, H alpha, M33, Star-forming region, Ngc 598