Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 2003

NGC 604: Obrovská hvězdná kolébka

Uznání: D. Garnett (U. Arizona) et al., NASA and the Hubble Heritage Team (AURA/STScI),

Hvězdy se někdy rodí uprostřed chaosu. Z velkého mraku plynu v blízké galaxii M33 vznikly asi před 3 milióny let vnitřní uzlíky, které po gravitačním kolapsu daly vzniknout hvězdám. NGC 604 byla tak velká, že v ní mohlo vzniknout dostatek hvězd pro kulovou hvězdokupu. Mnoho mladých hvězd z tohoto mračna je vidět na snímku nahoře z Hubble Space Telescope, spolu s tím, co zbylo z původního plynného mračna. Některé hvězdy byly natolik hmotné, že už prošly svým vývojem a vybuchly jako supernova. Nejjasnější hvězdy, které zůstaly vyzařují tak energetické světlo, že vytvářejí jedno z největších známých mračen ionizovaného vodíku srovnatelném s mlhovinou Tarantula ve Velkém Magellanově mračnu, nejbližším sousedovi naší Mléčné dráhy.

Štítky: Porodnice hvězd, M33, NGC 604