Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2006

M33: Spirální galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Thomas V. Davis (tvdavisastropix.com)

Tuto vznešenou, zepředu viděnou spirální galaxii M33 hostí malé severní souhvězdí Trojúhelník (Triangulum). Její populární jména jsou galaxie Větrník, nebo prostě Galaxie v Trojúhelníku. M33 má průměr přes 50 000 světelných let a je třetí největší galaxií v Místní skupině po galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze. M33 je vzdálená od Mléčné dráhy asi 3 milióny světelných let a považuje se za satelit galaxie v Andromedě a astronomové z obou těchto galaxií by měli skvělý výhled na tu druhou spirální hvězdnou soustavu. Tento podrobný, širokoúhlý snímek pěkně ukazuje pohled ze Země, odkrývá modravé hvězdokupy a narůžovělé hvězdotvorné oblasti, které trasují volně zavinutá spirální ramena. Dutá NGC 604 je nejjasnější hvězdotvornou oblastí, která je zde vidět na poloze 1 hodina, bráno od středu galaxie. Podobně jako u M31, tak i zde dobře proměřená populace proměnných hvězd v M33 pomohla učinit tuto blízkou spirálu kosmickým metrem pro stanovení měřítek vzdálenosti ve Vesmíru.

Štítky: M31, Spirální galaxie, Místní skupina, M33